Claudia Doring Baez / Mexico City, Mx, 1960

 Known for her reinterpretations of beloved artists’ seminal works, Claudia Doring Baez does not disappoint with
her latest series, Patti Smith Land 250. For Claudia, stepping into the shoes of the great downtown poet & rockstar, Patti Smith, seems effortless with this bold, unapologetic and painterly series. Claudia’s ability to take on the visual vocabulary of each of the artists she is in dialogue with is masterful. In this case, the source material for her paint-ings is a series of black & white polaroids taken by Patti Smith on her travels throughout her career, many while on tour with her band. These intimate polaroids of special places, loved one’s possessions and various scenes only a poet would encounter were published to accompany an exhibition at the Fondation Cartier Pour L’Art. Each polaroid was printed along with artist commentary and Claudia devoured the book completely. Making notes, drawings and diagrams on every page, Doring Baez was not only preparing a series of paintings, but also getting under the skin ofPatti Smith, as an actor might prepare for a role.

Armed with this information of stories and images, Claudia works quickly to create paintings that might have come right out of Patti Smith’s mind as the poet was in the act of creation. Surreal landscapes emerge and new subtexts are created with each painting. Their composition using several of Patti’s captured images could only be conceived and executed by Claudia’s level of research and understanding of her subject matter. An image of Robert Mapplethorpe’s opulent shoes in a sea of velvet green, an Arabian horse in a Namibian desert or a discarded, blood-red swing-set superimposed over the gravestone of W. B Yeats create a feast for the eyes, but also tell deeply emo-tional stories of relationship, loss, sacred places and exotic adventure; the stuff of which artists like Patti Smith and Claudia Doring Baez are are truly made.

Matt Nasser Chief Curator
La MaMa Galleria


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Conocida por sus reinterpretaciones de las obras más importantes de artistas, Claudia Doring Báez no defrauda con su última serie, Patti Smith Land 250. Para Claudia, ponerse en la piel de la gran poetisa y estrella del rock del centro de la ciudad, Patti Smith, parece fácil con esta serie atrevida, sin disculpas y pintoresca. La habilidad de Claudia para asumir el vocabulario visual de cada uno de los artistas con los que está en diálogo es magistral. En este caso, el material fuente para sus pinturas es una serie de polaroids en blanco y negro tomadas por Patti Smith en sus viajes a lo largo de su carrera, muchos de ellos de gira con su banda. Estas íntimas polaroids de lugares especiales, posesiones de seres queridos y varias escenas que sólo un poeta podría encontrar fueron publicadas para acompañar una exposición en la Fondation Cartier Pour L'Art. Cada polaroid se imprimió junto con los comentarios del artista y Claudia devoró el libro por completo. Haciendo notas, dibujos y diagramas en cada página, Doring Báez no sólo estaba preparando una serie de pinturas, sino que también se metía bajo la piel de Patti Smith, como un actor podría prepararse para un papel.

Armada con esta información de historias e imágenes, Claudia trabaja rápidamente para crear pinturas que podrían haber salido de la mente de Patti Smith cuando la poeta estaba en el acto de la creación. Surgen paisajes surrealistas y se crean nuevos subtextos con cada cuadro. Su composición utilizando varias de las imágenes capturadas de Patti sólo podía ser concebida y ejecutada por el nivel de investigación y comprensión de Claudia de su tema. Una imagen de los opulentos zapatos de Robert Mapplethorpe en un mar de terciopelo verde, un caballo árabe en el desierto de Namibia o un descartado columpio rojo sangre sobre la lápida de W. B. Yeats crean un festín para los ojos, pero también cuentan historias profundamente emocionales de relaciones, pérdidas, lugares sagrados y aventuras exóticas; las cosas de las cuales artistas como Patti Smith y Claudia Doring Baez están realmente hechas.

Matt Nasser Curador
La MaMa Galleria

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EDUCATION

2012 MA Fine Art, The New York Studio School, New York City, NY
1982 B.A. Columbia University, New York City, NY
1979 Centro de Capacitación Cinematográfica, Mexico City, Mexico

SOLO SHOWS

2003 Casa del Libro - Mexico City
1994 Bill Bace Gallery - New York City
1991 Gallery A - New York City
1989 Citibank 57th Street - New York City
1985 Soho Gallery - New York City
1983 Dr. Atl Gallery - Mexico City

SELECT GROUP SHOWS

2012 Melancholia - Pristine Gallery, Monterrey Mexico
2012 Exposure - Ceres Gallery, New York City, NY
2012 AmeriKKa the Beautiful - White Box, New York City, NY
2012 Celebrity Skin - White Box Contemporary, San Diego, California
2011 Student Gallery Show - New York Studio School, New York City, NY
2009 Eternal Recurrence - Chelsea Art Museum, New York City, NY
2000 Art Fair American School Foundation, Mexico City, Mexico
1994 Bill Bace Gallery, New York City, NY
1992 Haggerman Gallery, Mexico City, Mexico
1991 Ramscale Gallery, New York City, NY
1990 Gallery A, New York City, NY
1988 Stockwell Gallery, New York City, NY
1987 10 Windows on 8th Ave. - New York City, NY
1987 Now Gallery, New York City
1983 Mexican Center of Art, Mexico City, Mexico
1981 House of Popular Art, Mexico City, Mexico
1978 American Embassy, Mexico City

PUBLICATIONS

2012 ArtNews, "The Cindy Sherman Effect" by Phoebe Hogan